sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Moottorin linjaus

Veneellä on touhuiltu mutta päivitykset tänne ovat jääneet väliin. Parraslistat on nyt liimattu. Liimasin keulaan vielä vähän korotusta ja vahvikkeet. Vahvikkeet näyttävät kuvien perusteella muutamassa veneessä olevan, höylälle olisi vielä töitä.

Tänään sain moottorin viimein linjattua. Moottorin etupää meni noin 4 cm alemmaksi missä se oli aikaisemmin ollut, takapäässä noin 1 cm alemmaksi. Tämä aiheutti aikamoisesti lisätyötä moottorin linjauksessa. Moottoripukkia täytyi muutella jotta starttimoottori ja vaihteenvaihtaja sopivat. Moottorin etupäähän täytyi hankkia uudet vähän matalammat kumityynyt. Kumityynyistä täytyi säätömutterit ottaa pois, jotta potkuriakseli tulee keskelle vannasputkea. Prikkojen kanssa moottorin linjaus oli aika työläs toimenpide. Monta kertaa piti moottori nostaa pois ja kokeilla uudella prikkalajitelmalla onko linjaus kohdallaan. Linjauksen sain mielestäni aika hyväksi, laippojen yläosaan jäin 0,01 mm, sitä ei ollut mahdollista saada pienemmäksi käytössä olevalla prikkalajitelmalla.

Uutta moottorin asentoa pienessä päässä olen ihmetellyt, miten näin suuri muutos on mahdollista. Harmitta kun en tarkastanut moottorin linjausta kun otin sen aikanaan pois. No, nyt se on aika hyvin linkassa, toivottavasti linjaus pysyy kun vene menee aikanaan veteen.

Moottorin ja kaarien väliin jäi vähimmillään noin 1 cm, sama tilanne moottorikopassa.

Laitoin akselin ja moottorin väliin R&D-joustokytkimen ja moottorin alle rosterista kaukalon jos sattuu öljyä tai polttoainetta valumaan.

Alla kuva parraslistojen korotuksesta ja vahvennuksesta sekä jo perinteeksi tullut verstaskuva.


sunnuntai 26. helmikuuta 2012

Parraslistojen sovitusta

Onpa haasteellista sovittaa parraslistoja, lauta on 60mm leveä ja noin 22mm paksu liimaamalla jatkettu ja pituutta noin 11 metsiä. Laitoin laudan ensin kiinni keulasta ja sitten keskeltä ja perästä mutta lauta vääntyy keskeltä melkein paksuutensa verran ulospäin vaikka pitäisi kääntyä sisäänpäin. Otin laudan pois ja tein uudet tukipalat joihin sahasin sopivan kulman niin että puristimella saa laudan painettua oikeaan kulmaan.

Kiinnitin laidan toisella kerralla yksin puristimilla ensin keskeltä ja sitten keulasta ja perästä. En enää yksin alkanut ottamaan listaa pois loppuhöyläystä varten. Tehdään se Kepen kanssa joku ilta. Toivottavasti toinen puoli menee kerralla paikoilleen.


sunnuntai 19. helmikuuta 2012

Parraslistojen liimausta ja muuta puuhastelua

Tänään liimasin parraslistat tai paremminkin ylimmät laudat jotka on tarkoitus sovittaa paikoilleen pitkänä, jotta taivutus onnistuisi. Pituuta laudoilla on nyt vähän yli 11 metriä.

Aikaisempia puuhasteluja joista ei ole tullut kirjoitettua.

Veneen kansivanerit ovat nyt veneen reunoilla paikoillaan ja mahonkilista liimattu ulkoreunaan jonka päälle tulee parraslista.

Ruffin katto menee umpeen heti kun olen saanut moottorin linjattua. Moottori täytyy vielä nostaa pois ja saada moottorein etupäätä noin 2 cm alemmaksi, jotta potkuriakseli tulisi vannasputken keskelle, tilanpuutetta on ja ratkaisut vielä mietinnässä.

Laitoin turkkilautoja paikoilleen jotta venee sisällä on helpompi liikkua.

Liimasin istuinkaukalon reunat, tein luukkujen tuet/vesiurat.





lauantai 28. tammikuuta 2012

Moottorin asennusta

Tänään oli pakkasta yli 20 astetta ja versataan lämpötila oli laskenut 8 asteeseen, siksi kansivanerien kiinnitys ei onnistunut, nyt aloin valmistella moottorin asennusta. Laitoin ensin potkuriakselin paikoilleen ja sitten ketjutaljalla moottori paikoilleen. Asennus onnistui todella helposti. Topi sattui tulemaan telakalle ja ohjaili moottorin paikoilleen. Rihtaus ja letkujen kiinnitys jäi toiseen kertaan.








sunnuntai 22. tammikuuta 2012

Kansivanerien kiinnitystä

Taas pitkästä aikaa veneenkunnostuspuuhissa. Vesilinjan alapuoli on kyllästetty ja moottorin alusta maalattu, voisi vaikka moottorin laittaa paikoilleen ja turkkilaudat jne. mutta päädyin pienen harkinnan jälkeen kiinnittämään kansivanereita. Liikkuminen veneen kannella on huomattavasti helpompaa kun kansivanerit ovat paikoillaan ja kiinni.

Välillä on vaikea päättää missä järjestyksessä asiat olisi hyvä tehdä, nytkin kyllästys olisi ollut parempi tehdä vähän myöhemmin mutta moottori on helpompi nostaa paikoilleen ennen ruffin kattovanerien kiinnittämistä ja moottorin alle veneen sisälle halusin tehdä kyllästyksen ja maalauksen, samalla tuli kyllästettyä vesilinjan alapuoli ulkopuoleltakin koska kyllästysöljyä valui muutamasta laudan raosta veneen ulkopuolelle. Tästä sitten jatkan puutöillä istuinkaukalossa ja partraslistojen teolla ja sitten veneen yläpuolen kyllästys.

maanantai 26. joulukuuta 2011

Kyllästystä ja ensimmäiset maalaukset

Aloitin vesilinjan alapuolen kyllästyksen vähän yli kuuausi sitten, nyt on sudittu pellavaöljyä noin 40 litraa jossa 4% sinkkinaftenaattia. Öljystä on muutama litra valunut lattialle. Kyllästin sisäpuolelta myös ja lopuksi Hempelin Impreg I pintaan ja sitten kolme kerrosta lyijymönjää. Muutamasta laudanraosta 50% ohennettua lyijymänjää tuli hiukan ulkopuolelle, eli on odotettavaissa pientä vuotoa kun vene joskus lasketaan vesille.

Kun lyijymönjä on kuivunut voisi moottorin asentaa paikoilleen ja turkkilaudat ym. niin on helpompi touhuilla veneen sisällä. Moottorin jälkeen on sitten vuorossa ruffin katot, koska moottorin nostotalja tulee ruffin katon läpi.



sunnuntai 13. marraskuuta 2011

Kunnostustauko ei enää jatku

Verastaalle saatiin sähköt ja uudet veneet sisälle. Verstaan ovia kunnostettiin talkoilla yksi viikonloppu. Palaneen navetan raunioita puretaan parhaillaan.

Olen saanut kaikki kansivanerit sovitteua paikoilleen. Sahasin vanerien ulkolaidasta 10 mm pois, vanerin reuna ei jää venee laidassa näkyviin. Kansivanerit on nyt epoksoitu sisäpuolelta kahteen kertaan, tästä oli tarkoitus jatkaa hiontamaalilla ja valkealla pintamaalilla mutta tämän päivän tuumailujen jälkeen taidan vielä kerran hioa vanerit ja laittaa epoksia kolmannen kerran ja jättää puupinnan näkyviin. Epoksian olen käyttänyt Teknoflor 300 epoksia, on UV-suoja mukana. Kannen ulkopinnat käsitellään sitten kannelta kun ne on kiinnitetty.

Tänään isänpäivän kunniaksi käytiin Marjan kanssa siivoamassa vene sisältä, pölyä oli valtavasti. Tästä sitten jatkan moottorin kohdan kyllästyksellä ja maalauksella, moottorin kiinnittämisellä ja sen jälkeen ruffin kattovenerien kiinnitys jne, jne...