Ensitalveksi venepaikka varattu Lielahdesta, venepukki meni sinne tänään. Jatkossa ei tarvitse veneen kanssa kaupungin keskustassa ajella ja pitkäkyntisetkin pitäisi pysyä loitolla lukitulla kameravalvotulla alueella. Kun veneellä tulin kotisatamaan huomasin että jolla oli lähtenyt jonnekkin, nyt mietin teenkö rikosilmoituksen?
maanantai 28. huhtikuuta 2014
Veneen matka vesille
torstai 17. huhtikuuta 2014
Maalauspäivä
Tänään maalasin veneen kyljet ja paikkamaalasin veneen pohjaa. Päivä oli tuulinen ja kylmä. Maalia piti ohentaa todella paljon jotta sai levitettyä.
Veneen pohjan paikkakohtiin tuli kyllästys, lyijymönjä kolmeen kertaan ja primeri nyt kahteen kertaan, saatan vielä kolmannen kerroksen laitaa.
Vesilinjaraidan maalasin muutama päivä sitten perinteisesti Miranolilla, olisi saattanut kylkiinkin Miranol olla hyvä, nyt kylkimaalina on Rylardin Supermalto joka on helppo levittää ja tasoittuu hyvin.
Luotan siihen että öljymaalin maalaukseen riittää +5 astetta ja nyt oli kuitenkin noin +7 astetta, tuntui kyllä paljon kylmemmältä kun aurinko ei paistanut ja tuuli navakasti järveltä.
sunnuntai 30. maaliskuuta 2014
Kevät tulee
Noin kahden kuukauden "loma" veneenkunnostuksesta on päättynyt. Liimasin portaat kasaan ja hioin ja pohjalakkasin veneestä verstaalle tuotuja irto-osia. Vielä viimeinen hionta ja pintalakkaus tekemättä.
Kävin hiomassa veneen kyljet maalausta varten. Nostin toisenpuolen vesilinjaa noin kolme senttiä, toisella puolella vesilinja oli kohdallaan.
Muutamasta kohti veneen pohjasta oli maali irronnut. Ilmeisesti oli kyllästettä jäänyt pyyhkimättä tai laudat niistä kohti jo sen verran huonoja, ettei maali pysy kiinni, vaikka silmämääräisesti ja puukolla kokeillen näyttävät hyvälle. Rapsuttelin helposti lähetevän maalin jo syksyllä pois ja nyt laitoin niihin kohtiin Hempelin kyllästysöljyä, sitten normaalit maalin niinkuin muuallakin pohjassa.
sunnuntai 8. joulukuuta 2013
Portaat ja moottorin koppa
Veneen osien kunnostuksessa vuorossa moottorin koppa ja portaat. Portaissa ajattelin vain hioa, lakata ja kiinnittää liukuesteet uudelleen. Yksi sauma näytti vähän irronneen ja sitä heilutellessa toinenkin aukesi ja pienellä kopistelulla portaat purkautuivat osiin. Taidan ottaa kaikki lakat pois koska muutamasta portaasta lakka on kulunut kokonaan pois, sitten epoksilla kasaan ja uusi lakkaus.
sunnuntai 17. marraskuuta 2013
Akselin tukilaakeri
Akselin tukilaakeri viimein paikoillaan, päädyin tukilaakeriin koska tyhjäkäynnillä alseli värisi aika paljon ja jostakin vannasputken seutuvilta kuului ääntä. Ääni loppui kun moottori lämpeni tai käytti vähän kierroksia. Päättelin että alseli ottaa kiinni vannasputkeen.
Teknomarinesta suositeltiin tukilaakeria koska 25mm akseli on yli kaksi metriä pitkä ja uudet moottorit ovat aika pehmeillä kumityynyillä ja kolmesylinterisen dieselin värinät tyhjäkäynnillä ovat aika suuret. Tilasin tukilaakerin ja ajattelin paikalleenasennuksen olevan pieni homma, ammattimieheltä ilmeisesti olisi ollutkin mutta itse en ole kaikkien alojen ammattimies.
Ensimmäiseksi laakerin sovitus akselille oli todella tiukka, aivan kuin toinen olisi ollut tuumakokoa ja toinen millimitoitusta. 25 millisiä kumpikin olivat. Päädyin suurentamaan laakerin reikää jotta saan sen ujutettua melkein metrin akselille - hoonaamalla, hiomalla, ja sitten työkaveri jyrsi cnc-koneella ja vieläkin oli tiukka ja siitä jatkoin hiomalla laakeria ja akselia koska siinäkin oli pieniä jälkiä. Lopulta laakerin sai ujutettua akselille ja laakeripukin kiinni. Useampi viikko siinä meni ja sitten vielä varkaat veivät työkalut. Olin päättänyt että vien työkalut aina pois veneeltä mutta niimpä jäivät sinne kun hommat oliva vaiheessa ja niin hävisivät. Lauantain hankin uudet työkalut. Laakeri on nyt paikoillaan samoin akseli.
Kuvissa tukilaakeri ja akselin laippa ennan joustokytkintä ja joustokytkimen asennuksen jälkeen, muistutuksena että kaksi 8mm mutteria puutuu, pääsivät solahtamaan pilssiin.
Tänään oli aikamoinen myrsky, venekatoksen reivoista oli muutama ruuvi mennyt poikki, ruuvasin lisää ruuveja ja suoristin katoksen.
PS. Mielenkiintoista nähdä miten tukilaakeri käyttäytyy kun siinä ei ole painelaakeria. Jos (kun) moottorin kumityynyt antavat hiukan periksi niin akselin suuntaiset voimat kohdistuvat myös tukilaakeriin...täytyy luottaa ammattilaisen sanaan ja uskoa että hyvä on.
Teknomarinesta suositeltiin tukilaakeria koska 25mm akseli on yli kaksi metriä pitkä ja uudet moottorit ovat aika pehmeillä kumityynyillä ja kolmesylinterisen dieselin värinät tyhjäkäynnillä ovat aika suuret. Tilasin tukilaakerin ja ajattelin paikalleenasennuksen olevan pieni homma, ammattimieheltä ilmeisesti olisi ollutkin mutta itse en ole kaikkien alojen ammattimies.
Ensimmäiseksi laakerin sovitus akselille oli todella tiukka, aivan kuin toinen olisi ollut tuumakokoa ja toinen millimitoitusta. 25 millisiä kumpikin olivat. Päädyin suurentamaan laakerin reikää jotta saan sen ujutettua melkein metrin akselille - hoonaamalla, hiomalla, ja sitten työkaveri jyrsi cnc-koneella ja vieläkin oli tiukka ja siitä jatkoin hiomalla laakeria ja akselia koska siinäkin oli pieniä jälkiä. Lopulta laakerin sai ujutettua akselille ja laakeripukin kiinni. Useampi viikko siinä meni ja sitten vielä varkaat veivät työkalut. Olin päättänyt että vien työkalut aina pois veneeltä mutta niimpä jäivät sinne kun hommat oliva vaiheessa ja niin hävisivät. Lauantain hankin uudet työkalut. Laakeri on nyt paikoillaan samoin akseli.
Kuvissa tukilaakeri ja akselin laippa ennan joustokytkintä ja joustokytkimen asennuksen jälkeen, muistutuksena että kaksi 8mm mutteria puutuu, pääsivät solahtamaan pilssiin.
torstai 31. lokakuuta 2013
Veneellä kutsumattomia vieraita
Minulla vene on ollut aina ilman lukkoa. Joku on ehkä joskus veneeseen kurkistanut, kerran on bensaletku ollut poikki ja bensat pilssissä tai ainakin osa.
Tänä kesänä laitoin tähän "uuteen" lukon ja vähän pelkäsin sailyykö luukku ehjänä. Kesän luukku säilyi mutta viimeviikonloppuna oli luukku väännetty auki ja tökalupakki oli veneestä hävinnyt.
keskiviikko 9. lokakuuta 2013
Uusi verstas
Pimeän sadeillan kunniaksi aloitin hiontatyöt uudella verstaalla vaikka ne oli tarkoitus säästää pimeihin talvi-iltoihin.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)