sunnuntai 24. elokuuta 2014

Lämmitin Airtronic D4 veneasennussarjalla

Lämmitin asennettu veneeseen, vielä muutama klemmari puuttu, sähköjohdon siirto lämmittimen toiselle puolelle ja ilmaputkien asennus on vielä kesken. Hyvin veneellä tarkeni vaikka ilmaputket ovat vasta "salongin"punkien alla. Asensin pakoputken peräpeiliin, ajattelin sen olevan turvallisin paikka.

Asensin lämmittimen takaluukkuun istuinkaukalon taakse, on mahdollisimman kaukana ja asuintiloista, ääni vaimenee ja tehoa hukkuu pitkään ilmaputkeen.

Lämmitin käynnistyy nopeasti ja puhallustehoa riittää. Lämmittimen minimiteho 900 wattia on kesällä liikaa  kun vesi on lämmintä ja ulkonakin yöllä yli 10 astetta. Lämmitin sammuu kun säädetty lämpötila on saavutettu, käynnistyy sitten kun lämpöä tarvitaan, lämmitin käynnistyi 0,5-2 tunnin välein, pitää lämpötilan haluttuna. Käynnistykset vievät sähköä, hyvä vai huono en tiedä. Edellisessä veneessä lämmitin kävi koko ajan minimiteholla ja lämpöä piisasi.



25.8.2014 Asensin lämmittimen lämpöputket kahdella suuttimella, toisen salongin takaosaan ja toisen etuhyttiin sängyn alle, porasin vielä reijät niin että ilmavirta pääsee kiertämään kaikkialle etuhytin sängyn alla. Näytti että lämmönsäätökin alkoi toimimaan paremmin kun lähes puolet lämmitystehosta menee etuhyttiin. Katsotaan vielä joutuuko huonetermiostaatin siirtämään kauemmaksi lämpöputken luota ja tarvitaako kolmas lämpöputken ulostulo salongin etuosaan. Näillä säädöillä kuitenkin mennään ensikevään kylmiin vesiin.
PS Pakoputken läpivienti ei tullut kovin kuumaksi kun lämmitin kävi täydellä teholla, kättä pystyi pitämään noin 20cm päässä pakoputken edessä, ilmeisesti kahdenmetrin pituinen äänenvaimenninputki tekee tehtävänsä, vaimentaa hyvin ääntä ja lämpöä.

tiistai 15. heinäkuuta 2014

Tampere-Murole-Ruovesi-Kuru-Tampere

Käytiin "mittaamassa" Kautun kanavan sillan korkeus. Sillan alikulkukorkeus on 11.5 m, juuri ja juuri mahduttiin sillan alta, windex hipaisi sillanpalkkiin. Muroleen yläpuolella vedenkorkeuden täytyy olla alle 95.93, jotta mahdutaan sillan alta eli Murolen kanavassa täytyy olla näkyvissä kolme ylintä kiveä kokonaan. 

Le Delphinuksen Maston pituus on 11.8m ja kannelta veteen noin 1,4m ja windex vielä päälle eli noin 13,4 m vedenpinnasta. (pitää  syksyllä vielä tarkistaa maston pituus..)

Moottori on nyt sisäänajettu kun 50 tuntia tuli mittariin.

Hieno reissu, oli tuulta, tyyntä, auringopaistetta, sadetta... Marja totesikin että "veneen kulut tuli nyt kuitattua", seuraaville reissuille ei veneen kuluja enää jaksoteta ;-) 




lauantai 21. kesäkuuta 2014

Juhannus veneellä

Kylmää ja tuulista, juhannusaattona kierreltiin Näsijärven itäpuolen ankkuripaikkoja ja päädyttiin Maisansaloon. Ei ollut tungosta.

Tänään tultiin järven länsipuolta Tampereellepäin. Muutaman ankkuripaikan katsastuksen jälkeen päädyttiin ankkuriin Pallosaaren itäpäähän, syömään ja päikkäreille, tästä kotiin lämmittelemään kun sade lakkaa.

Keulatikkaat hankin viikolla, helpottavat veneeseen kulkua.

Uimatikkaat peräpeiliin hankin myös, ne vaativat pientä muutostyötä. 

Lämmitin varmaankin tarvitsee hankkia. Hiilikamiina näissä on ilmeisesti alkujaan ollut jos vene on toimitettu Suomeen, tässä sellaista ei ilmeisesti ole ollut koska tämä vene on uutena toimitettu Välimerelle. Safire voisi olla hyvä ja tuttu edellisestä veneestä. 2100D saattaisi tähän veneeseen riittää.




tiistai 3. kesäkuuta 2014

Kahvat paikoilleen

Tässä pari kuvaa viime viikolta, kahvat ovat nyt paikoillaan sisällä ja ulkona.

Nostimet tuotu mastolta istuinkaukaloon, yksin helppo nostaa ja laskea purjeet.

sunnuntai 25. toukokuuta 2014

Ankkurissa Iso-Otavan pohjoisrannan poukamassa

Purjehtimassa A:n ja E:n kanssa, hieno poukama löytyi Ison-Otavan pohjoisrannalta.

E:n lausahduksia: Tämä se vasta on elämää. Tätä venettä ei sitten myydä. Vino päivä oli  (hyvät tuulet tulomatkalla).

Seuraavana päivänä E:n kanssa veneenkunnostuspuuhissa, mittamiestä aina tarvitaan.






sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Veneen siivous ja purjeiden kokeilu

Lämmin päivä Tampereella. Veneen siivous ja purjeiden kokeilu, samalla tehtiin työlistaa, (lakkausta sisällä ja ulkopuolella, kahvojen kiinnitystä, sepritankin kiinnitys ja letkut ym ja  ylimääräiset tavarat pois veneeltä ... ) tarkoitus tehdä vain välttämätöntä kesän purjehdehduksiin, syyskuussa jatketaan ei niin välttämättömillä jutuilla.

sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Purjeet veneeseen

Asensin eilen nostinten vinssit ja köysilukot, kaikkiaan kahdeksalle köydelle, asensin kaikki jotka tulivat veneen mukana vaikka tänä kesänä taitaa kaksi nostinta riittää. Yksin purjehtiessa mukava kun ei tarvitse kannelle mennä purjeita nostamaan.

Tänään sain purjeet paikoilleen, paikallinen sadekuuro esti koepurjehduksen.

Nyt vene on maston "trimmaamiata" ja vanttiruuvien sokkia vaille purjehduskunnossa ja mieli tekisi jo vesille vaikka työlista veneen kunnostuksessa on pitkä, toivotaan että lyhenee seuraavaan kesään.