Tein istuinkaukalon penkit liimaamalla mahonki laudasta levyt. Kävi niin että osa liimasaumoista ratkesi kesällä auringonpaisteessa, ilmeisesti epoksia ei ollut riittävästi liimasaumassa tai joku muu ongelma, seossuhde väärä tms. Olisi helposti voinut tehdä saumaan huulloksen jotta liimapintaa olisi tullut enemmän, kaikkea ei aina hoksaa. Nyt jyrsin lamellijyrsimellä auenneisiin saumoinin 10mmx10mm urat ja muutamaan takapään saumaan, jossa oli vain pieni ratkeaman alku, yhden terän leveydeltä, noin 4mm. Liimaan uriin listat kun teltassa lämpötila nouseen yli 10 astetta, toivotaan että onnistuu.
Kuvassan näkyvät listat ovat vaneria ja tulevat saumoihin alapuolelle, ruuvilla ja epoksilla kiinni.
Levyt olivat alapuolelta lakkaamatta, se varmaan omalta osaltaan aiheutti elämistä ja saumojen aukeamista, nyt on tarkoitun laittaa lakkaa muutama kerros myös istuinlevyjen alapuolelle.
Jos tästä jotain haluaisi oppia niin hyvä vaihtoehto olisi ollut hankkia leveä mahonkilauta ja sahata penkkilevyt siitä ilman liimasaumaa, toimi hyvin edelisessä veneessä. Toinen hyvä vaihtoehto olisi leikata levyt vanerista ja päällystää ne tiikkirimalla.
keskiviikko 25. maaliskuuta 2015
tiistai 17. maaliskuuta 2015
Uimaportaat
Talvi on loppu, kevät on tullut. Uimaportaat asensin tänään paikoilleen. Olin päättänyt että peräpeiliin uimaportaita en laita mutta siinä ne nyt ovat. Modifioin portaat Bilteman portaista. Suuret kiitokset Mikalle hitsauksesta. Kiilloituksen jälkeen ei juurikaan huomaa kromatun ja kiiloitetun happoteräksen eroa, tietenkin sopivalta eräisyydeltä katsottuna ;). Kiilloitukseen käytin kolmea laikkaa ja kolmea hiomatahnaa, karkein oli sisallaikka ja hienoin jotakin kangasta.
Kokeillaan ensin ja sitten säädetään taittuvan portaan stoppari kohdalleen.
sunnuntai 14. joulukuuta 2014
Luukku uusiksi
Niin taas kävi, ensin tehdään ja sitä korjataan ja lopuksi tehdään uusi, toivottavasti nyt toimii. Tein ensimmäisen luukun massiivipuusta ja tuli hieno mutta valitettavasti massiivipuu elää niin paljon että aina joku kulma aukesi, luukun kansi turposi ja kutistui niin paljon että useaan kertaan halkesi.
Nyt uusi luukku on puukehys ja vaneri päälle. Vielä jos kehyksen olisi liimannut pienistä soiroista olisi sen eläminen ollut vähäistä. Nyt kehys on massiivipuuta sormiliitoksilla, toivotaan parasta.
Petsasin luukun mahonkipetsillä ja nyt on öljyäminen menneillään.
Nyt uusi luukku on puukehys ja vaneri päälle. Vielä jos kehyksen olisi liimannut pienistä soiroista olisi sen eläminen ollut vähäistä. Nyt kehys on massiivipuuta sormiliitoksilla, toivotaan parasta.
Petsasin luukun mahonkipetsillä ja nyt on öljyäminen menneillään.
maanantai 13. lokakuuta 2014
Puomin kunnostus
Päätin ottaa puomista lakat pois, kyllästää ja lakata vaikka kuusi ei juurikaan ime öljyä. Puomi on vähän tummunut, täytyy kokeilla saako tummat kohdat pois tai laitan ensimmäiseen lakkaan vähän ruskeaa väriä, tummat kohdat häviää aika hyvin.
Lakan poistoa kokeilin ensin kuumailmapuhaltimella, ei ollut hyvä, seuraavaksi kokeilin hiomakonetta ja 80:stä hiomapaperia, ei hyvä. Lopuksi lakat lähtivät höylällä.
Tulppasin kaikki noin 60 ruuvinteikää.
sunnuntai 28. syyskuuta 2014
Maston lasku
Tämän kesän purjehdukset on purjehdittu, eilen laskettiin masto puuskaisessa tuulessa, kiitokset Ristolle avusta. Huomenna vene siirtyy Lielahteen talvehtimaan. Aidattu, lukittu alue ja valvontakamerakin näytti olevan aidantakana, toivottavasti varkaat ja ilkivallantekijät pysyvät pois.
Tänään kokosin pressukatoksen kaaret, yksi kaari oli vääntynyt käyttökelvottomaksi ja yksi lähes poikkinainen lauta oli katkennut ja kaari oiennut, kuusi kaariparia on nyt katokseen, noin 2,3 metrin kaarijaolla, uskon sen riittävän.
Talvella olisi tarkoutus viimeistellä sähköt, asentaa tarvuttavat mittarit ym. Loki ja kaiku on jo hankittu, päädyin pitkän pähkäilyn jälkeen Nasa Clipperiin, koska käyttää vastaavaa 150kHz kaikuanturia joka pohjasta löytyy valmiina, sen verran kokeilin että pelaa. Mietin vielä haluanko tietää tuulen nopeuden ja suhteellisen tuulen suunnan ja kompassikin mittraripaneelissa saattaisi olla kiva, vaikka sellainen kyllä jo veneessä on.
iPadiä on tarkoitus vielä ensikesänä kokeilla, vaikka en ole siihen juurikaan venekäytössä tykästynyt, nyt on vedenpitävä kotelo hankittu, jossa ei ole kalvoa kosketusnäytön edessä ja latauskin onnistuu, kiinnitys RAM-mountilla.
Pari kuvaa tältä aamulta
sunnuntai 24. elokuuta 2014
Lämmitin Airtronic D4 veneasennussarjalla
Lämmitin asennettu veneeseen, vielä muutama klemmari puuttu, sähköjohdon siirto lämmittimen toiselle puolelle ja ilmaputkien asennus on vielä kesken. Hyvin veneellä tarkeni vaikka ilmaputket ovat vasta "salongin"punkien alla. Asensin pakoputken peräpeiliin, ajattelin sen olevan turvallisin paikka.
Asensin lämmittimen takaluukkuun istuinkaukalon taakse, on mahdollisimman kaukana ja asuintiloista, ääni vaimenee ja tehoa hukkuu pitkään ilmaputkeen.
Lämmitin käynnistyy nopeasti ja puhallustehoa riittää. Lämmittimen minimiteho 900 wattia on kesällä liikaa kun vesi on lämmintä ja ulkonakin yöllä yli 10 astetta. Lämmitin sammuu kun säädetty lämpötila on saavutettu, käynnistyy sitten kun lämpöä tarvitaan, lämmitin käynnistyi 0,5-2 tunnin välein, pitää lämpötilan haluttuna. Käynnistykset vievät sähköä, hyvä vai huono en tiedä. Edellisessä veneessä lämmitin kävi koko ajan minimiteholla ja lämpöä piisasi.
25.8.2014 Asensin lämmittimen lämpöputket kahdella suuttimella, toisen salongin takaosaan ja toisen etuhyttiin sängyn alle, porasin vielä reijät niin että ilmavirta pääsee kiertämään kaikkialle etuhytin sängyn alla. Näytti että lämmönsäätökin alkoi toimimaan paremmin kun lähes puolet lämmitystehosta menee etuhyttiin. Katsotaan vielä joutuuko huonetermiostaatin siirtämään kauemmaksi lämpöputken luota ja tarvitaako kolmas lämpöputken ulostulo salongin etuosaan. Näillä säädöillä kuitenkin mennään ensikevään kylmiin vesiin.
PS Pakoputken läpivienti ei tullut kovin kuumaksi kun lämmitin kävi täydellä teholla, kättä pystyi pitämään noin 20cm päässä pakoputken edessä, ilmeisesti kahdenmetrin pituinen äänenvaimenninputki tekee tehtävänsä, vaimentaa hyvin ääntä ja lämpöä.
Asensin lämmittimen takaluukkuun istuinkaukalon taakse, on mahdollisimman kaukana ja asuintiloista, ääni vaimenee ja tehoa hukkuu pitkään ilmaputkeen.
Lämmitin käynnistyy nopeasti ja puhallustehoa riittää. Lämmittimen minimiteho 900 wattia on kesällä liikaa kun vesi on lämmintä ja ulkonakin yöllä yli 10 astetta. Lämmitin sammuu kun säädetty lämpötila on saavutettu, käynnistyy sitten kun lämpöä tarvitaan, lämmitin käynnistyi 0,5-2 tunnin välein, pitää lämpötilan haluttuna. Käynnistykset vievät sähköä, hyvä vai huono en tiedä. Edellisessä veneessä lämmitin kävi koko ajan minimiteholla ja lämpöä piisasi.
25.8.2014 Asensin lämmittimen lämpöputket kahdella suuttimella, toisen salongin takaosaan ja toisen etuhyttiin sängyn alle, porasin vielä reijät niin että ilmavirta pääsee kiertämään kaikkialle etuhytin sängyn alla. Näytti että lämmönsäätökin alkoi toimimaan paremmin kun lähes puolet lämmitystehosta menee etuhyttiin. Katsotaan vielä joutuuko huonetermiostaatin siirtämään kauemmaksi lämpöputken luota ja tarvitaako kolmas lämpöputken ulostulo salongin etuosaan. Näillä säädöillä kuitenkin mennään ensikevään kylmiin vesiin.
PS Pakoputken läpivienti ei tullut kovin kuumaksi kun lämmitin kävi täydellä teholla, kättä pystyi pitämään noin 20cm päässä pakoputken edessä, ilmeisesti kahdenmetrin pituinen äänenvaimenninputki tekee tehtävänsä, vaimentaa hyvin ääntä ja lämpöä.
tiistai 15. heinäkuuta 2014
Tampere-Murole-Ruovesi-Kuru-Tampere
Käytiin "mittaamassa" Kautun kanavan sillan korkeus. Sillan alikulkukorkeus on 11.5 m, juuri ja juuri mahduttiin sillan alta, windex hipaisi sillanpalkkiin. Muroleen yläpuolella vedenkorkeuden täytyy olla alle 95.93, jotta mahdutaan sillan alta eli Murolen kanavassa täytyy olla näkyvissä kolme ylintä kiveä kokonaan.
Le Delphinuksen Maston pituus on 11.8m ja kannelta veteen noin 1,4m ja windex vielä päälle eli noin 13,4 m vedenpinnasta. (pitää syksyllä vielä tarkistaa maston pituus..)
Moottori on nyt sisäänajettu kun 50 tuntia tuli mittariin.
Hieno reissu, oli tuulta, tyyntä, auringopaistetta, sadetta... Marja totesikin että "veneen kulut tuli nyt kuitattua", seuraaville reissuille ei veneen kuluja enää jaksoteta ;-)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)