Taas muutama purkki maalia sudittu, vesilinjan alapuoli on valmis vesillelaskuun. Ensimmäisen kesän jälkeen maalataan vesilinjan raita ja myrkkymaalit, kun vesilinja on tarkasti selvillä. Vesilinjan yläpuoli sai kaksi kerrosta pohjamaalia ja vieläkin tummemmat hiontakohdat näkyvät maalin alta, eli lisää kerroksia täytyy maalata.
sunnuntai 31. maaliskuuta 2013
lauantai 23. maaliskuuta 2013
Sähkötöiden aloitus
Veneen sähköt on mietityttänyt jo pitemmän aika. Tällä viikolla sitten poistuin melkein kaikki aikaisemmin tehdyt sähköt. Jatkossa on kuitenkin tarkoitus hyödyntää mahdollisuuksien mukaan entisiä asennuksia. Keskuksen tilasin jo muutama viikko sitten Fiboxlta ja veneen etupäähän valoille ja mastolle tein erillisen jakokeskuksen paikalisen sähköliikkeen "puuhalaatikosta". Kytkintaulu on vielä mietinnässä, käytänkö vanhaa vai teenkö uuden. Tänään vedin johtoja keskusten välille (eivät näy kuvissa) ym. pieniä asioita joita ei tarvinnut kovin paljon pohtia. Jatkossa täytyy skarpata sähkökaavion tekoon ja johtojen merkkamiseen, ainakin kirjata ylös mikä johdot mistäkin liittimestä lähtee.
sunnuntai 3. maaliskuuta 2013
Lomaviikko veneen kimpussa
Viikko hiomista, paklaamista ja maalaamista, oli niin kiire viikko ettei kuvia ehtinyt ottamaan kuin vasta viimeisenä päivänä. Suuret kiitokset Ristolle ja Kepelle, yksin tehden olisi mennyt ainakin kaksi viikkoa. Priimaa oli tarkoitus tehdä mutta sekundaa pakkasi tulemaan, eli hionta ja uusi maali päälle :-0
Maalaukset tehtiin telalla ja pensselillä, hionnat tehtiin pelkällä pitkällä hiontanauhalla, toinen ylhäällä ja toinen alhaalla, kahden ja yhden miehen hiontalaudoilla, epäkeskohiomakoneella ja "kirahvilla".
Jatkossa vielä yksi pohjamaali ja kaksi kerrosta pintamaalia, välissä pakolliset hionnat. Huh...ja ohuella maalilla. Vesilinjan alle eristemaali, myrkyt saa jäädä seuraavaan kevääseen kun vesilinja on tarkasti tiedossa.
Niin, yhtenä päivänä laitettiin luukku ja sille talli, dorageventtiilien laatikot ym. pientä paikoilleen.
Maalaukset tehtiin telalla ja pensselillä, hionnat tehtiin pelkällä pitkällä hiontanauhalla, toinen ylhäällä ja toinen alhaalla, kahden ja yhden miehen hiontalaudoilla, epäkeskohiomakoneella ja "kirahvilla".
Jatkossa vielä yksi pohjamaali ja kaksi kerrosta pintamaalia, välissä pakolliset hionnat. Huh...ja ohuella maalilla. Vesilinjan alle eristemaali, myrkyt saa jäädä seuraavaan kevääseen kun vesilinja on tarkasti tiedossa.
Niin, yhtenä päivänä laitettiin luukku ja sille talli, dorageventtiilien laatikot ym. pientä paikoilleen.
maanantai 11. helmikuuta 2013
Maalausta paklausta ja hiontaa
Pari päivää veneen kimpussa, maalattu lyijymönjän päälle hiontamaali, hiottu ja palkattu, jatkossa maalia lisää joka hiotaan pois ja uusi kierros jne.
Pohjalakkaukset on hiottu ja odottavat pintalakan saapumista. Pohjalakkaus ei oikein onnistunut kun lakka ei tasoittunut hyvin. Hioin koneella mutta ei oikein hyvältä näytä, jatkan lakkaamista ja kokeilen sikliä jos sillä sais tasaista tehtyä.
Yritin laittaa peräsimen paikoilleen, kun verstaalla oli lisäkäsiä paikalla, mutta täytyi ottaa vielä pois, koska tukirautojen pultit olivat vähän syöpyneet.
Touhuilin vähän veneen sisällä, enemmän sähköjen suunnittelua - tekiskö kaikki uudet vai tekiskö vanhoista, nekin osaksi uutta.
Viikolla 9 lomaa ja talkooapuakin luvassa :)
Pohjalakkaukset on hiottu ja odottavat pintalakan saapumista. Pohjalakkaus ei oikein onnistunut kun lakka ei tasoittunut hyvin. Hioin koneella mutta ei oikein hyvältä näytä, jatkan lakkaamista ja kokeilen sikliä jos sillä sais tasaista tehtyä.
Yritin laittaa peräsimen paikoilleen, kun verstaalla oli lisäkäsiä paikalla, mutta täytyi ottaa vielä pois, koska tukirautojen pultit olivat vähän syöpyneet.
Touhuilin vähän veneen sisällä, enemmän sähköjen suunnittelua - tekiskö kaikki uudet vai tekiskö vanhoista, nekin osaksi uutta.
Viikolla 9 lomaa ja talkooapuakin luvassa :)
lauantai 26. tammikuuta 2013
Maalauspäivä
Tänään oli maalauspäivä ja huomenna jatkuu. Lakkasin istuinkaukalon ja ruffin. Eilen levitetty alkydiöljy oli levinnyt aika paljon tiikkirimoihin :-( ja paljon ohennettu lakkakin helposti valuu, no lakataan pohjat ja sitten teipataan lakatut alueet ja hion tiikkirimat, on varmaan helpompi kuin yrittää suojata ne. Ohentamattoman lakan levitys on aika helppoa ilman teippauksiakin.
Tänään otin käyttöön uuden lakkasiveltimen ja täytyy sanoa että on siveltimissä eroa, hintakin oli todella paljon, samalla rahalla saisi 40 tarjoussivellintä. Toinen hintayllätys oli kun kävin ostamassa puutärpättiä, hinta 18 euroa/ litra. Täytyy varmaan siirtyä tinnerin käyttöön ;)
Veneen kylkiin levitin ensimmäisen kerroksen ohennettua lyijymönjää, vesilinjan alle kerroksia tulee kaikkiaan kolme ja yläpuolelle vielä toinen kerros ja siitä jatketaan pohja/hiontamaalilla.
Tänään otin käyttöön uuden lakkasiveltimen ja täytyy sanoa että on siveltimissä eroa, hintakin oli todella paljon, samalla rahalla saisi 40 tarjoussivellintä. Toinen hintayllätys oli kun kävin ostamassa puutärpättiä, hinta 18 euroa/ litra. Täytyy varmaan siirtyä tinnerin käyttöön ;)
Veneen kylkiin levitin ensimmäisen kerroksen ohennettua lyijymönjää, vesilinjan alle kerroksia tulee kaikkiaan kolme ja yläpuolelle vielä toinen kerros ja siitä jatketaan pohja/hiontamaalilla.
perjantai 25. tammikuuta 2013
Kannen hiontaa
Kansi hiottu, harmiksi nauhahiomakone lopetti yhteistyön ja joudun hakemaan uuden noin tunnin työhön. Saattaa olla ettei ole isokaan vika, perinteinen johdon vaihto ei auttanut. No nyt on uusi AEG 75x533 nauhalla ja hyvä on.
Hinnan lopuksi aloitin lakkauksen, ensin Hempelin alkydiöljyllä, nimi oli muuttunut, aikaisemmin oli muistaakseni Imbreg I. On kyllästysöljy mutta olen sillä tehnyt hyvällä menestyksellä haastavien maalausten pohjustuksia. Toivon etta toimii tässäkin lakkauksen ensimmäisenä kerroksena.
Viimeisen tiikin hionnan 120 karkeudella jätin tekemättä, teen sen ennen viimeisiä lakkauksia niin lähtee samalla mahdilliset roiskeet pois.
Hinnan lopuksi aloitin lakkauksen, ensin Hempelin alkydiöljyllä, nimi oli muuttunut, aikaisemmin oli muistaakseni Imbreg I. On kyllästysöljy mutta olen sillä tehnyt hyvällä menestyksellä haastavien maalausten pohjustuksia. Toivon etta toimii tässäkin lakkauksen ensimmäisenä kerroksena.
Viimeisen tiikin hionnan 120 karkeudella jätin tekemättä, teen sen ennen viimeisiä lakkauksia niin lähtee samalla mahdilliset roiskeet pois.
lauantai 12. tammikuuta 2013
Kannen hiontaa ja maalauksen valmistelua
Kannen hiontaa nauhahiomakoneella, ensin karkeudella 80, sitten karkeudella 40 joka toimi hyvin niin kauan kun nauha katkesi liimauksesta, ilmeisesti lämpesi liikaa. Huomiseksi jäi yksi 80 nauha. Kannen hionta ei varmaan tule tämän viikonlopun aikana valmiiksi.
Lopuksi kansi hiotaan epäkeskohiomakoneella karkeudella 80 ja lopuksi 120.
Maalasin tänään vesilinjan raidan ja huomenna lisää kerroksia. Maalaan vesilinjan ensin jotta vesilinja tulee merkittyä ja sitten sen ylä ja alapuoli.
Lopuksi kansi hiotaan epäkeskohiomakoneella karkeudella 80 ja lopuksi 120.
Maalasin tänään vesilinjan raidan ja huomenna lisää kerroksia. Maalaan vesilinjan ensin jotta vesilinja tulee merkittyä ja sitten sen ylä ja alapuoli.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)