sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Portaat ja moottorin koppa

Veneen osien kunnostuksessa vuorossa moottorin koppa ja portaat. Portaissa ajattelin vain hioa, lakata ja kiinnittää liukuesteet uudelleen. Yksi sauma näytti vähän irronneen ja sitä heilutellessa toinenkin aukesi ja pienellä kopistelulla portaat purkautuivat osiin. Taidan ottaa kaikki lakat pois koska muutamasta portaasta lakka on kulunut kokonaan pois, sitten epoksilla kasaan ja uusi lakkaus. 



sunnuntai 17. marraskuuta 2013

Akselin tukilaakeri

Akselin tukilaakeri viimein paikoillaan, päädyin tukilaakeriin koska tyhjäkäynnillä alseli värisi aika paljon ja jostakin vannasputken seutuvilta kuului ääntä. Ääni loppui kun moottori lämpeni tai käytti vähän kierroksia. Päättelin että alseli ottaa kiinni vannasputkeen.

Teknomarinesta suositeltiin tukilaakeria koska 25mm akseli on yli kaksi metriä pitkä ja uudet moottorit ovat aika pehmeillä kumityynyillä ja kolmesylinterisen dieselin värinät tyhjäkäynnillä ovat aika suuret. Tilasin tukilaakerin ja ajattelin paikalleenasennuksen olevan pieni homma, ammattimieheltä ilmeisesti olisi ollutkin mutta itse en ole kaikkien alojen ammattimies.

Ensimmäiseksi laakerin sovitus akselille oli todella tiukka, aivan kuin toinen olisi ollut tuumakokoa ja toinen millimitoitusta. 25 millisiä kumpikin olivat. Päädyin suurentamaan laakerin reikää jotta saan sen ujutettua melkein metrin akselille - hoonaamalla, hiomalla, ja sitten työkaveri jyrsi cnc-koneella ja vieläkin oli tiukka ja siitä jatkoin hiomalla laakeria ja akselia koska siinäkin oli pieniä jälkiä. Lopulta laakerin sai ujutettua akselille ja laakeripukin kiinni. Useampi viikko siinä meni ja sitten vielä varkaat veivät työkalut. Olin päättänyt että vien työkalut aina pois veneeltä mutta niimpä jäivät sinne kun hommat oliva vaiheessa ja niin hävisivät. Lauantain hankin uudet työkalut. Laakeri on nyt  paikoillaan samoin akseli.

Kuvissa tukilaakeri ja akselin laippa ennan joustokytkintä ja joustokytkimen asennuksen jälkeen, muistutuksena että kaksi 8mm mutteria puutuu, pääsivät solahtamaan pilssiin.




Tänään oli aikamoinen myrsky, venekatoksen reivoista oli muutama ruuvi mennyt poikki, ruuvasin lisää ruuveja ja suoristin katoksen.


PS. Mielenkiintoista nähdä miten tukilaakeri käyttäytyy kun siinä ei ole painelaakeria. Jos (kun) moottorin kumityynyt antavat hiukan periksi niin akselin suuntaiset voimat kohdistuvat myös tukilaakeriin...täytyy luottaa ammattilaisen sanaan ja uskoa että hyvä on.


torstai 31. lokakuuta 2013

Veneellä kutsumattomia vieraita

Minulla vene on ollut aina ilman lukkoa. Joku on ehkä joskus veneeseen kurkistanut, kerran on bensaletku ollut poikki ja bensat pilssissä tai ainakin osa. 

Tänä kesänä laitoin tähän "uuteen" lukon ja vähän pelkäsin sailyykö luukku ehjänä. Kesän luukku säilyi mutta viimeviikonloppuna oli luukku väännetty auki ja tökalupakki oli veneestä hävinnyt. 




keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Uusi verstas

Pimeän sadeillan kunniaksi aloitin hiontatyöt uudella verstaalla vaikka ne oli tarkoitus säästää pimeihin talvi-iltoihin. 

Pohdin käynkö vielä yhden pakettiautoreissun vanhalle telakalle ja tuon sieltä sirkkelin, oiko-tasohöylän ym rompetta. 

Tässä verstaskuva uudesta verstaasta.  


sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Veneen peittely

Vene sai tänään peiton päälleen. Toivottavasti kestää talven tuiskut. Tänään jo löytyi ensimmäiset sateenpitäjät venekatoksesta, keskikaupungissa on vähän erilaista kuin maalla. Suuret kiitokset vaimolle avusta, pressunlevityksessä lisäkäsistä oli suuri apu. 




lauantai 21. syyskuuta 2013

Kehikon pystytys

Tänään oli talvikatoksen kaarien pystytyspäivä, koko päivähän siinä meni, kerran kaaret pääsivät kaatumaan, siitä en enää yksin jatkanut, pyysin vaimon avuksi ja sehän helpotti paljon, ei tarvinnut rampata ylös alas kaaren päitä siirtämään. Kaarista tuli aika painavat noin 23 m 19x100 lautaa ja noin 4 m 45x100 lankkua. Nyt taitaisin tehdä harjakaton pystytolpilla? 



torstai 12. syyskuuta 2013

Veneen telakointi

nään vene nostettiin vedestä ja vietiin talvitelakalle, kaarihalli alkoi valmistua, tulee aika järeä 19x100 mm laudasta.