tiistai 29. syyskuuta 2015
Syksy tulee
Syksy taas tulee, masto laskettu, kiitokset Mikalle avusta maston laskussa. Vene odottaa nyt siirtoa talvisäilytykseen.
Venekatoksen pressu tuli tänään, 12m x 8m 450g/m2, materiaali PVC... Rellunkulmasta, odotan pitempää ikää kuin "kevytpeitteitä". Päädyt on tarkoitus laittaa kirkkaasta läpinäkyvästä pressusta ettei "telttaan" tule täysin pimeää.
Talvikauden työlistaa; aurinkopaneelien asennus, pari kaaren korjausta, vesihanat, sisustan lakkausta, törmäyslistat, kylkien maalaus, peräsimen irroitus ja yhden kosteana pysyvän pultin tarkistus jne... tehdään mitä ehditään.
Kuva ensi kesän venepaikasta alla, toivottavasti veneen siirto merelle onnistuu suunnitellusti. Veneily muuttuu aikalailla kun matka veneelle pitenee viidestä minuutista kahteen ja puoleen tuntiin.
sunnuntai 13. syyskuuta 2015
Pieni harmittava vuoto perästeevin alueelle
Perasteevin alueella on ollut pieni harmittava vuoto. Vettä on ilmaantunut pinssiin noin 0,5-1 litra vuorokaudessa, ei siis paljon mutta se on harmittanut. On ollut vaikea paikallistaa vuotokohta, jossakin tankin alla jonne käsi juuri ja juuri ulottuu.
Keulasta sain yhden vuodon "paikattua" hienolla sahanpurulla. Kun sain sahanpurua vuotokohtaa, siis veteen veneen ulkopuolelle vuoto loppui noin 10 min kuluttua.
Tätä perän vuotoa olen yrittänyt paikata purulla useampaan kertaan, huonolla menestyksellä. Vuoto oli niin syvällä että sahanpurua on vaikea saada sinne ja kun vuoto on pieni purin meneminen vuotokohtaan on sattuman kauppaa. Neljännellä kerralla viritin pressun veneen alta ja kaadoin purua pussilliset kummallekin puolelle venettä ja odotin noin puoli tuntia ja sitten toiset pussit perään ja vielä yhdet. Vuoto pieneni kun seurasin tilannetta, tänään kun poikkesin veneellä tarkastus reissulla perästeevin alue veneen pilssillä oli kuiva, puun purua/-pölyä oli mennyt oikeaan paikkaan ja turvonnut siellä. Puruna oli vanerin sahauksessa tullutta hienoa purua, pääosin pölyä. Kiitokset purusta Kalevan vaneriin, itseäkin jo hymyilytti kun useasti sitä säkillä sieltä hain.
Kuvassa purupusseja, pressu ja puristimia pressun painoksi jotta sain pressun vedettyä köydellä veneen alle.
Keulasta sain yhden vuodon "paikattua" hienolla sahanpurulla. Kun sain sahanpurua vuotokohtaa, siis veteen veneen ulkopuolelle vuoto loppui noin 10 min kuluttua.
Tätä perän vuotoa olen yrittänyt paikata purulla useampaan kertaan, huonolla menestyksellä. Vuoto oli niin syvällä että sahanpurua on vaikea saada sinne ja kun vuoto on pieni purin meneminen vuotokohtaan on sattuman kauppaa. Neljännellä kerralla viritin pressun veneen alta ja kaadoin purua pussilliset kummallekin puolelle venettä ja odotin noin puoli tuntia ja sitten toiset pussit perään ja vielä yhdet. Vuoto pieneni kun seurasin tilannetta, tänään kun poikkesin veneellä tarkastus reissulla perästeevin alue veneen pilssillä oli kuiva, puun purua/-pölyä oli mennyt oikeaan paikkaan ja turvonnut siellä. Puruna oli vanerin sahauksessa tullutta hienoa purua, pääosin pölyä. Kiitokset purusta Kalevan vaneriin, itseäkin jo hymyilytti kun useasti sitä säkillä sieltä hain.
Kuvassa purupusseja, pressu ja puristimia pressun painoksi jotta sain pressun vedettyä köydellä veneen alle.
perjantai 11. syyskuuta 2015
Vuotavat istuinkaukalon istuimet
Istuinten vuoto-ongelma ei näytä ratkeavan helposti, ensin istuinten levyjen liimaus epäonnistui. Ilmeisesti epoksi pääsi valumaan saumoista pois ja saumat ratkesivan helteellä. Jyrsin kaikki saumat auki ja liimasin rimat niihin ja alapuolelle vanerisuikaleet. Ensin tilanne näytti hyvältä mutta muutaman hellepäivän jälkeen vesitippoja alkoi tippua pistopunkan patjalle. Päätin jo että teen tiikkilevyt ja liimaan ne nykyisten levyjen päälle, tällainen oli veneen alkuperäinen tai mahdollisesti myöhemmin tehty rakenne.
Päätin vielä kokeilla "ihmeainetta" vaikka en usko ihmeisiin. Captain Tolley´s "juoksevaa kittiä".
Video
"Kitti" on juoksevaa valkoista nestettä joka imeytyy pieneenkin rakoon ja kuivuu värittömäksi ja sitkeäksi.
Mielenkiinnolla odotan onnistuiko vuodon paikkaaminen.
Päätin vielä kokeilla "ihmeainetta" vaikka en usko ihmeisiin. Captain Tolley´s "juoksevaa kittiä".
Video
"Kitti" on juoksevaa valkoista nestettä joka imeytyy pieneenkin rakoon ja kuivuu värittömäksi ja sitkeäksi.
Mielenkiinnolla odotan onnistuiko vuodon paikkaaminen.
sunnuntai 30. elokuuta 2015
Pöytä
Jälkitoimituksena tullut pöytälevy on nyt paikoillaan ja hyväksi todettu, samoin Lagun merkkinen jalka joka testattiin väliaikaisella vanerilevyllä.
'
"Veneaamupala"
torstai 27. elokuuta 2015
Autopilotti
Poikkesin vanhalla verstaalla Ristiinassa, otin sieltä mukaan sinne jääneen veneen mukana tulleen autopilotin. Kytkin johdot väliaikaisesti suoraan sähkökeskukseen, hela pinnaan löytyi veneen tavaroista, toiseen päähän piti ostaa hela ja porata sille reikä penkkiin johon hela kiinni.
Autopilotti näytti pelaavan, muutamat irtosivut ranskankielisestä ohjekirjasta eivät täysin avautunet. Netistäkin löytyi vain hiukan uudempien autopilottien ohjekirjoja, täytyy jatkaa kokeilua. Laitan sähkönsyötön pistokkeella istuinkaukaloon ja jatkan autopilotin kokeilua.
Autopilotti näytti pelaavan, muutamat irtosivut ranskankielisestä ohjekirjasta eivät täysin avautunet. Netistäkin löytyi vain hiukan uudempien autopilottien ohjekirjoja, täytyy jatkaa kokeilua. Laitan sähkönsyötön pistokkeella istuinkaukaloon ja jatkan autopilotin kokeilua.
30.8.2015 Sain autopilotin virtapistokkeen kytekettyä ja toimintaa testattua. Autopilotin malli on ilmeisesti Raymarine autohelm 3000 analog. Vähän uudemman ruorimallin manuaalissa toimitakytkin on viisiportainen mutta tässä on kuusiportainen, pilotin toimintakin alkoi selviä.
1. off, virta pois,
2. suunnan kalibroini,
3. toimii herkäsit, lähes koko ajan,
4. ei heti säädä pientä poikkeamaa
5. sallii jopa 16 asteen heiton, tarkoitettu voimakkaaseen merenkäyntiin??
6. Ilmeisesti off ??
sunnuntai 16. elokuuta 2015
Veneen varustelua
Puomin kannatin hankittu ja asennettu. Pienen jahkailun jälkeen valituksi tulo Bartonin Boomkicker ja ostopaikaksi Marineman Ruotsista. Täytyy vielä viritellä kikkatalja, helat puomiin ja mastoon ovat valmiina, talja ja köysi puuttuvat.
Puominkannattimen hankintapaikan valintaan vaikutti samaan aikaan tilattu Lagun pöydänjalka joka odottaa vielä asennusta ja pöytälevyä.
Maisemakuva vakituiseksi ankkuripaikaksi tulleesta Sultsinniemestä, nyt siellä oli kaksi muutakin venettä.
maanantai 20. heinäkuuta 2015
Jääkaappi II
Eipä mennyt jääkaapin asennus täysin putkeen. Kylmän tuottaminen loppui noin tunnin käytön jälkeen, pienen pohdiskelun jälkeen päätin soittaa kylmälaiteasentajan paikalle, laitettiin uudet kylmäaineet ja taas alkoi kylmäboksi kylmenemään mutta suureksi harmiksi noin tunnin kuluttua kylmäboksi oli taas lämmin. Soitto uudelleen Piketaan (kylmäasennusliike) ja pienen askartelun jälkeen vein laitteet huoltoon. Huollossa laite testattiin ja venttiileillä varustetut liittimet korvattiin perinteisillä ja testissä typpi, 10bar alkoi pysyä järjestelmässä, laitteiden asennus uudelleen veneeseen ja kylmäasentaja paikalle jotta kylmäaineet saadaan järjestelmään. Valitettavasti veneessä 52 gramman kylmäaineen mittaaminen ei oikein hyvin onnistunut ja kylmäainetta taisi mennä vähän liikaa koska höyrystimen putki on kokonaan jäässä. Nyt poistetaan kylmäainetta pienissä erissä ja kohta laite toimii niinkuin sen pitääkin.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)