sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

Maalausta ja maalausta

Tänään sää oli aurinkoinen mutta aika viileä, ainoastaan +6 astetta mutta teltassa lämpötila oli hiukan korkeampi.  Veneen maalaus on edennyt hyvin, ainoastaa yksi kerros myrkkymaalia puuttuu vielä. Tänään lakkasin maston ja puomin. Seuraavaksi ruffin ja kannen lakattujen osien hionta ja lakkaus. 

The weather was sunny today but cool, only +6 degrees, but in the tent the temperature was a bit higher. Boat painting has progressed well, only one layer of antifouling paint left and the job is done. Mast and boom are getting varnished today as well.




maanantai 28. maaliskuuta 2016

Veneen kevätkunnostus aloitettu

Veneen kevätkunnostus aloitettu, veneessä aikaisemmin ei ole ollut myrkkymaalia mutta merellä sellainen tarvitaan. Hioin veneen pohjan maalausta varten. Valitettavasti maali ei näytä pysyvän veneen takaosan laudoissa ja alimman laudan alalaidassa. Ilmeisesti ainakin alin laita täytyisi vaihtaa.  Laudan alareuna tuntui hieman kostealta. Kuivataan ja kokeillaan vielä maalata, primeri muutamaan kertaan ja myrkkymaali kahteen tai kolmeen kertaan päälle. 

Boat spring renovation began, the boat has not been painted with antifouling paint before but now since I plan on moving it to the sea it will be needed. I am sanding off the bottom of the boat for painting. Unfortunately at the back and very bottom of the boat the paint doesn't seem to stick to the timber.Probably the timber needs replacing, at least in the very bottom of the boat.The lower edge of the board felt a little damp. I've put the primer coat on a few times, after which I added antifouling paint in two or three layers on the top of it. I left it to dry so I could test the paint.

tiistai 29. syyskuuta 2015

Syksy tulee


Syksy taas tulee, masto laskettu, kiitokset Mikalle avusta maston laskussa. Vene odottaa nyt siirtoa talvisäilytykseen.

Venekatoksen pressu tuli tänään, 12m x 8m 450g/m2, materiaali PVC... Rellunkulmasta, odotan pitempää ikää kuin "kevytpeitteitä". Päädyt on tarkoitus laittaa kirkkaasta läpinäkyvästä pressusta ettei "telttaan" tule täysin pimeää.


Talvikauden työlistaa; aurinkopaneelien asennus, pari kaaren korjausta, vesihanat, sisustan lakkausta, törmäyslistat, kylkien maalaus, peräsimen irroitus ja yhden kosteana pysyvän pultin tarkistus jne... tehdään mitä ehditään.

Kuva ensi kesän venepaikasta alla, toivottavasti veneen siirto merelle onnistuu suunnitellusti. Veneily muuttuu aikalailla kun matka veneelle pitenee viidestä minuutista kahteen ja puoleen tuntiin.


sunnuntai 13. syyskuuta 2015

Pieni harmittava vuoto perästeevin alueelle

Perasteevin alueella on ollut pieni harmittava vuoto. Vettä on ilmaantunut pinssiin noin 0,5-1 litra vuorokaudessa, ei siis paljon mutta se on harmittanut. On ollut vaikea paikallistaa vuotokohta, jossakin tankin alla jonne käsi juuri ja juuri ulottuu.

Keulasta sain yhden vuodon "paikattua" hienolla sahanpurulla. Kun sain sahanpurua vuotokohtaa, siis veteen veneen ulkopuolelle vuoto loppui noin 10 min kuluttua.

Tätä perän vuotoa olen yrittänyt paikata purulla useampaan kertaan, huonolla menestyksellä. Vuoto oli niin syvällä että sahanpurua on vaikea saada sinne ja kun vuoto on pieni purin meneminen vuotokohtaan on sattuman kauppaa. Neljännellä kerralla viritin pressun veneen alta ja kaadoin purua pussilliset kummallekin puolelle venettä ja odotin noin puoli tuntia ja sitten toiset pussit perään ja vielä yhdet. Vuoto pieneni kun seurasin tilannetta, tänään kun poikkesin veneellä tarkastus reissulla perästeevin alue veneen pilssillä oli kuiva, puun purua/-pölyä oli mennyt oikeaan paikkaan ja turvonnut siellä. Puruna oli vanerin sahauksessa tullutta hienoa purua, pääosin pölyä. Kiitokset purusta Kalevan vaneriin, itseäkin jo hymyilytti kun useasti sitä säkillä sieltä hain.

Kuvassa purupusseja, pressu ja puristimia pressun painoksi jotta sain pressun vedettyä köydellä veneen alle.



perjantai 11. syyskuuta 2015

Vuotavat istuinkaukalon istuimet

Istuinten vuoto-ongelma ei näytä ratkeavan helposti, ensin istuinten levyjen liimaus epäonnistui. Ilmeisesti epoksi pääsi valumaan saumoista pois ja saumat ratkesivan helteellä. Jyrsin kaikki saumat auki ja liimasin rimat niihin ja alapuolelle vanerisuikaleet. Ensin tilanne näytti hyvältä mutta muutaman hellepäivän jälkeen vesitippoja alkoi tippua pistopunkan patjalle. Päätin jo että teen tiikkilevyt ja liimaan ne nykyisten levyjen päälle, tällainen oli veneen alkuperäinen tai mahdollisesti myöhemmin tehty rakenne.

Päätin vielä kokeilla "ihmeainetta" vaikka en usko ihmeisiin. Captain Tolley´s  "juoksevaa kittiä".
Video

"Kitti" on juoksevaa valkoista nestettä joka imeytyy pieneenkin rakoon ja kuivuu värittömäksi ja sitkeäksi.

Mielenkiinnolla odotan onnistuiko vuodon paikkaaminen.


sunnuntai 30. elokuuta 2015

Pöytä

Jälkitoimituksena tullut pöytälevy on nyt paikoillaan ja hyväksi todettu, samoin Lagun merkkinen jalka joka testattiin väliaikaisella vanerilevyllä.



'
"Veneaamupala"


torstai 27. elokuuta 2015

Autopilotti

Poikkesin vanhalla verstaalla Ristiinassa, otin sieltä mukaan sinne jääneen veneen mukana tulleen autopilotin. Kytkin johdot väliaikaisesti suoraan sähkökeskukseen, hela pinnaan löytyi veneen tavaroista, toiseen päähän piti ostaa hela ja porata sille reikä penkkiin johon hela kiinni.

Autopilotti näytti pelaavan, muutamat irtosivut ranskankielisestä ohjekirjasta eivät täysin avautunet. Netistäkin löytyi vain hiukan uudempien autopilottien ohjekirjoja, täytyy jatkaa kokeilua. Laitan sähkönsyötön pistokkeella istuinkaukaloon ja jatkan autopilotin kokeilua.



30.8.2015 Sain autopilotin virtapistokkeen kytekettyä ja toimintaa testattua. Autopilotin malli on ilmeisesti Raymarine autohelm 3000 analog. Vähän uudemman ruorimallin manuaalissa toimitakytkin on viisiportainen mutta tässä on kuusiportainen, pilotin toimintakin alkoi selviä.

1. off, virta pois, 
2. suunnan kalibroini, 
3. toimii herkäsit, lähes koko ajan, 
4. ei heti säädä pientä poikkeamaa
5. sallii jopa 16 asteen heiton, tarkoitettu voimakkaaseen merenkäyntiin??
6. Ilmeisesti off ??