perjantai 7. tammikuuta 2011

Maalin raaputusta

Noin neljän viikon joululoma veneenkunnostuksesta on pidetty ja tänään olimme Kepen kanssa kaaria kiinnittämässä, neljä kaarta oli liimauksessa kahteen mennessä. Kaaripuristimeen saatiin lisäominaisuuksia niinkuin alla olevasta kuvasta näkyy. Työ sujui niin hyvin että päätettiin vielä maaliakin raaputtaa ennen kotiin lähtöä, hyvälytä näyttää.



2 kommenttia:

  1. Hyvältä näyttää teidän projekti.
    Ja mukava että sitä saa seurata näin hienojen sivujen kautta.
    Katselin itsekkin tuota delphinusta kun se oli kaupan , mutta pienten lasten kanssa menee kaikki aika , joten en uskaltanut noin isoon projektiin lähteä ,vaikka Havsörnen II maailman kaunein vene onkin.
    Noiden runkolaudoituksen läpimenevien sormenpaksuisten reikien merkitys ja synyty mietityttää??

    Vielä kysyisin että onko teillä tietoa miten yleisesti käytetty menetelmä runkolaudoitusten rakojen korjaamiseen tuo jyrsin koneella ajaminen ja siihen koloon listan laittaminen on
    Kun ymmärsin että näin olitte ajatellut asian korjata.

    iso kiitos Teille!

    VastaaPoista
  2. Niin, iso on projekti, yritin selvittää enne projaktiin alkamista miten suuresta työstä on kyskmys ja vaikka tutustuin veneeseen aika perusteellisesti, työtä on enemmän kuin mihin olin varautunut, esimerkkinä kaaret jotka on nyt lähes kaikki korjattu, 34 kaarta ja muutama pätkä vielä moottorin alle.

    Sormenpaksuiset reijät ovat kaarrien kiinnitysruuvien reikiä eli reiästä menee 6x40 DIN 67 A4/316ruuvi kaareen ja osasta niitti. Laitoin uudet kaaret ensin kiinni niitillä ja kun säleistä liimatun kaaren liima oli kuivunut ruuvasin kaaret kiinni vastaavilla ruuveilla niinkuin tehtaallakin oli ruuvatu, erona tehtaalla käytetty pronssiruuveja ja minulla haponkestäviä.

    Venee kylkilaudat ovat todella reikaisiä, tosin reiät on tulpattu, itsekin olen tehnyt kaarien kiinnittämiseksi noin tuhat reikää lautoihin tosin osa on vanhoja reikiä.

    Runkolaudoitusta on rimoitettu vaikka osa asiantuntijoista ei sitä suosittele koska laudoituksen turopamisen takia kaariin kohdistuu suuri voima, toisaalta rimoituksia on tehty ja ne toimivat kun tehdään oikein ja tietenkin kaaret ja lautojen kiinnitys täytyy olla kunnossa. Itse päädyin rimoitukseen koska en halua että vene vuotaa ja Havsörnen II:ssa on moottori todella alhaalla ja jos venettä turvottaa täytyisi moottori nostaa pois paikoiltaan koska muuten se olisi vedessä. Toisaalta kaarien pitäisi kestää kun ne on korjattu, ilaman korjausta ne eivät olisi kestäneet rimoitusta tässä yksilössä, näin oletan.

    Itsellä lapset on jo maailmalla ja aikaa harrastaa vaikka työ vie kyllä aika paljon aikaa myös vapaa-ajasta.

    Ei kannta kadehtia tämän veneen hankinnasta työtä on paljon.

    Lapset ovat vain kerran pieniä, silloin kannttaa olla niiden kanssa, se on todella tärkeää.

    Markku

    VastaaPoista