Viimeistelyhionta ennen kyllästystä alkaa kun sopiva inspiraatio sattuu kohdalle.
Täytyy vielä suunitella työjärjestys, teenkö kaikki puutyöt valmiiksi ja sitten loppuhionta ja kyllästyksen. Toisaalta ennen kansivanerien kiinnittämistä täytyisi veneen sisällä maalata ja maalausta ennen kyllästää pinssissä. Moottorin saa nostettua paikoilleen vasta pilssin maalaamisen jälkeen. Moottorin noston jälkeen saa vasta ruffin katon tehtyä tai moottori on helpoin nostaa ennen ruffin katon kiinnitystä. Kyllästyksen ja maalammisen välissä noin neljä viikkoa pellavaöljyn hapettumista. Vähän sekava esitys, työjärjestyssuunnitelma ei ole siis vielä itselle jäsentynyt.
Jotta pakkeli saa kovettua rauhassa sahailin kansivanerit ja kiinnitin heppiin jotta pääsee hiomaan/työstämään ruffin reunoja. Kansivanereista on tarkoitus poistaa vielä reunasta noin yksi senttimetrin suikale ja liimata siihen mahonkinen lista jotta kylkeen ei jää vanerin reunaa näkyviin. Kansivanerin päälle sitten yhdeksän millimetrin mahonkilista/lauta kannenreunoille ja keskilaudaksi ja tiikkirimat keskelle. Kannen reunaan vielä noin kuusi senttimetriä korkea varvaslista joka tulee kylkilautojen tasalle ja muotoon.
Tilasin "pohjamaalit" venee kylkeen, päädyin lyijymönjään, sitä oli aikaisemminkin käytetty. Samassa lähetyksessä tuli myös massat tiikkikannen liimaamiseen, tiikkirimat tulevat vapuksi. Tarvikehankintoja tulee tehtyä vähän etuajassa mutta ovat hankittuna kun niitä tarvitaan.
Luovuin itse sekoitetuista maaleista, koepalatkin maalikokeiluihin oli tehty. Työtä on nyt niin paljon ettei lisäaktivitetteja juuri nyt tarvitse.
Kesäksi, ennakkosuunnitelmasta poiketen on luvassa vapaata ja huilia, tehdään venettä jos muuten aika ei kulu ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti