sunnuntai 17. marraskuuta 2013

Akselin tukilaakeri

Akselin tukilaakeri viimein paikoillaan, päädyin tukilaakeriin koska tyhjäkäynnillä alseli värisi aika paljon ja jostakin vannasputken seutuvilta kuului ääntä. Ääni loppui kun moottori lämpeni tai käytti vähän kierroksia. Päättelin että alseli ottaa kiinni vannasputkeen.

Teknomarinesta suositeltiin tukilaakeria koska 25mm akseli on yli kaksi metriä pitkä ja uudet moottorit ovat aika pehmeillä kumityynyillä ja kolmesylinterisen dieselin värinät tyhjäkäynnillä ovat aika suuret. Tilasin tukilaakerin ja ajattelin paikalleenasennuksen olevan pieni homma, ammattimieheltä ilmeisesti olisi ollutkin mutta itse en ole kaikkien alojen ammattimies.

Ensimmäiseksi laakerin sovitus akselille oli todella tiukka, aivan kuin toinen olisi ollut tuumakokoa ja toinen millimitoitusta. 25 millisiä kumpikin olivat. Päädyin suurentamaan laakerin reikää jotta saan sen ujutettua melkein metrin akselille - hoonaamalla, hiomalla, ja sitten työkaveri jyrsi cnc-koneella ja vieläkin oli tiukka ja siitä jatkoin hiomalla laakeria ja akselia koska siinäkin oli pieniä jälkiä. Lopulta laakerin sai ujutettua akselille ja laakeripukin kiinni. Useampi viikko siinä meni ja sitten vielä varkaat veivät työkalut. Olin päättänyt että vien työkalut aina pois veneeltä mutta niimpä jäivät sinne kun hommat oliva vaiheessa ja niin hävisivät. Lauantain hankin uudet työkalut. Laakeri on nyt  paikoillaan samoin akseli.

Kuvissa tukilaakeri ja akselin laippa ennan joustokytkintä ja joustokytkimen asennuksen jälkeen, muistutuksena että kaksi 8mm mutteria puutuu, pääsivät solahtamaan pilssiin.




Tänään oli aikamoinen myrsky, venekatoksen reivoista oli muutama ruuvi mennyt poikki, ruuvasin lisää ruuveja ja suoristin katoksen.


PS. Mielenkiintoista nähdä miten tukilaakeri käyttäytyy kun siinä ei ole painelaakeria. Jos (kun) moottorin kumityynyt antavat hiukan periksi niin akselin suuntaiset voimat kohdistuvat myös tukilaakeriin...täytyy luottaa ammattilaisen sanaan ja uskoa että hyvä on.


4 kommenttia:

  1. Minulla on vähän samantapainen tukilaakerijärjestely. Kiristitkö mukana tulevat kuusiokolopidätinruuvit pitämään akselia lukittuna laakeriin vai jätitkö löysälle?
    Minulla akseli on 30mm. Hain 31,75mm laakerin, jonka ajoin CNC koneella mittaan 34,15mm. Tähän holkitin lujalla laakerilukitteella monikerroksisen liukulaakeriholkin; RST, pronssi ja uloimpana öljyllä imeytetty asetaalimuovi. On periaatteessa itsevoiteleva, ja akseli saa nyt vapaasti "elää" laakerin holkin sisällä, jolloin tukilaakeriin ei kohdistu akselin suuntaisia voimia.
    Toinen vaihtoehto on lukita akseli laakerin kehälle, jolloin laakeri pitää kiinnittää aika löysillä kumityynyillä veneen runkoon. Tällöin laakeripukki saattaa tosin tukea akselia (=poistaa värinöitä) huonosti.
    Suoraan nuo laakerit eivät sovi ilman koneistamista. Standardin mukaan potkuriakseli on hiottua, toleranssi miinukselle 0,01...0,03. Laakerien sisäkehät ovat prässisovitteita ajatellen myös miinuksella jotain viisi tuhannesosaa. Sovite on vasaroimalla koottava... mieluummin hioo laakerista muutaman satkun isomman.

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Moi

    Minulla kaveri työsti laakerista CNC-koneella metallia pois laakerista ja jouduin vielä hiomaan/kiillottamaan akseliakin jotta sain laakerin paikoilleen. Laitoin tukilaakerin lukitus ruuveilla kiinni. Parempi olisi uiva ratkaisu, kiinteä tukilaakeri ottaa potkurikuormaa tukilaakeriin.

    Markku

    VastaaPoista
  4. Moottorin heilahtelu kumityynyillä on muutamia millejä, niin ikään potkurin työntövoima saa koneen liikkumaan eteenpäin 2...3mm. Mikäli tukilaakerin asentaa hyllyn päälle kuten kuvassa, ja tämän hyllyn laipioon joustavilla kumityynyillä, joustaa laakerikin mukana eikä sille tule kuormaa.
    Uivalla laakerilla ajattelin myös tilannetta, jos kuulalaakeri lakkaa pyörimästä ruostumisen takia. Pilssissä on aina kosteaa. Tällöin laakeri pitää kamalaa ääntä kunnes lopulta leikkaa.
    Tuollainen 25mm akseli pyöriessään noin 1500 kierrosta minuutissa antaa liukunopeudeksi alle 2m/s. Potkuriakseliteräs on melko kovaa joten itsevoiteleva liukulaakerikin toimii. Tukivoima, joka kohdistuu laakerikuormaksi on todella pieni, puhutaan kymmenistä kiloista.

    VastaaPoista