Lämmitin asennettu veneeseen, vielä muutama klemmari puuttu, sähköjohdon siirto lämmittimen toiselle puolelle ja ilmaputkien asennus on vielä kesken. Hyvin veneellä tarkeni vaikka ilmaputket ovat vasta "salongin"punkien alla. Asensin pakoputken peräpeiliin, ajattelin sen olevan turvallisin paikka.
Asensin lämmittimen takaluukkuun istuinkaukalon taakse, on mahdollisimman kaukana ja asuintiloista, ääni vaimenee ja tehoa hukkuu pitkään ilmaputkeen.
Lämmitin käynnistyy nopeasti ja puhallustehoa riittää. Lämmittimen minimiteho 900 wattia on kesällä liikaa kun vesi on lämmintä ja ulkonakin yöllä yli 10 astetta. Lämmitin sammuu kun säädetty lämpötila on saavutettu, käynnistyy sitten kun lämpöä tarvitaan, lämmitin käynnistyi 0,5-2 tunnin välein, pitää lämpötilan haluttuna. Käynnistykset vievät sähköä, hyvä vai huono en tiedä. Edellisessä veneessä lämmitin kävi koko ajan minimiteholla ja lämpöä piisasi.
25.8.2014 Asensin lämmittimen lämpöputket kahdella suuttimella, toisen salongin takaosaan ja toisen etuhyttiin sängyn alle, porasin vielä reijät niin että ilmavirta pääsee kiertämään kaikkialle etuhytin sängyn alla. Näytti että lämmönsäätökin alkoi toimimaan paremmin kun lähes puolet lämmitystehosta menee etuhyttiin. Katsotaan vielä joutuuko huonetermiostaatin siirtämään kauemmaksi lämpöputken luota ja tarvitaako kolmas lämpöputken ulostulo salongin etuosaan. Näillä säädöillä kuitenkin mennään ensikevään kylmiin vesiin.
PS Pakoputken läpivienti ei tullut kovin kuumaksi kun lämmitin kävi täydellä teholla, kättä pystyi pitämään noin 20cm päässä pakoputken edessä, ilmeisesti kahdenmetrin pituinen äänenvaimenninputki tekee tehtävänsä, vaimentaa hyvin ääntä ja lämpöä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti