sunnuntai 24. lokakuuta 2010

Siivousta ja tavaroiden lajittelua


Veneen siivous ja tavaroiden lajittelu alkaa olla loppusuoralla. Tavarat ovat omissä "läjissään", purjeet lämpimässä varsastossa kotona, ehjät veneestä poistetut puuosat lakkausta ja viimeistelyä odottamassa, kunnostettavat puuosat omassa nurkassa ja puupalat joita en osannut mihinkään tiettyyn paikkaan yhdistää omassaan nurkassaan ja heloitus omissa laatikoissa. Veneen sarjanumerokin taisi löytyä?




Sitten vakeampi asia eli kaarien korjaus. Vesilinjan yläpuolella tilanne on aika hyvä, mutta vesilinjan alapuolella täytyy ainakin viisi kaarta peräkkäin kummallekkin puolelle osittain uusia. Sunnitelmassa on liimata ne epoksilla 4 mm saarnisäleistä ja liitos porrastetusti vanhoihin kaariin. Onneksi tilaa kaarien uusimiseen näyttäisi olevan. Ensin keskelle yksi uusi kaari kummallekkin puolelle venettä ja sitten loput. Ilmeisesti metalliset vahvikkeet täytyy kokonaan poistaa jotta kaarien uusittavat alapäät saa poistettua. Kaarien sivuissa oli muotoon leikatut metalli tuet jotka oli ruuvattu kaariin kiinni, ilmeisesti niin oli vahvistettu katkenneita kaaren kohtia.

Viisi poikkinaista kaarta kummallakin puolen venettä.
Moottorin allakin on hiukan kaarissa korjaamista, harkinnassa vielä voisiko korjauksen tehdä irroittamatta moottoria.
Moottorin takapäässä kaaret näyttäisivät hyvältä, siis yksi kaari.

Vesilinjan yläpuoli näyttää hyvältä
Alla kuva pistopunkasta peräänpäin ja sielläkin kaarissa näyttää olevan katkoksia, ilmeisesti kaarien vahvistaminen täällä riittää.
Tästä kunnostuksen pitäisi alkaa, lamellijyrsin on tilattu lautojen rakojen jyrsintään rimoitusta varten mutta ensin kaaret kuntoon, sitten huonokuntoisten lautojen vaihto ja vasta sitten sitten rimoitus. Nyt suurin mitattu rako lautojen välissä 4,2 mm.

Puolen päivän siivous veneellä näyttää tuovan projektille puoli vuotta lisää tekemistä jos riiittääkään ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti