sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Rimojen liimaus

Veneen oikealle puolelle kaksi rimaa liimattu, ensin laitoin jyrsittyyn rakoon saostamatonta epoksia pienellä pensselillä ja sitten saostettua epoksia rimaan reilusti ja rima kiinni jyrsittyyn rakoon pienillä vaneripaloilla ja ruveilla liiman kuivumista odottamaan. Sahasin listat hiukan kiilaviksi, jotta liima jäisi hyvin listan ja laudan väliin, tämä siis arvailua. Levitin kerralla liiman useampaan listaan mutta parempi olisi levittää liima yhteen listaan kerralla ja heti lista kiinni. Vaikka tein epoksista hyvin jäykkää liima tahtoo valua listasta tai tarttua liiman levitysalustaan. Toisaalta lista täytyisi saada kerralla kiinni, minulla muutama lista valui urasta pois ja kun niitä sinne uudelle työnteilin aina liima väheni liststa. Viimeisillä listoilla liimaus varmaakin jo sujuu. Loput listat tein hiukan väljemmäksi enkä sahannut kiilamaisiksi.

Liimaus sotkuista puuhaa yksin tehtynä, täytyisi olla ne Konsta Pylkkäsen välikädet, jotta saisi pideltyä listaa laitettua vaneripalan ja ruuvata kiinni, yritin vielä varjella uutta porakonetta sotkemasta epoksiin.

Tässä lopputulos, ylimääräinen puu listasta höylättynä ja vähän hiottuna, viimeistelyhionta tietenkin vielä tehdään.

Veneen vasemmalla puolella liimattu viisi listaa.

Miksi rimoitus, eikä lautojen turvotusta vesillelaskun yhteydessä, tässä muutama asia perusteluksi.

Olen upottanut venee kahdesti vuotavien saumojen takia ja kolmatta kertaa voitaisiin varmaankin sanoa jo tyhmyydeksi, mainosta mukaillen.

Tässä veneessä moottori on todella alhaalla pilssissä ja se pitäisi irroittaja nostaa ylemmäksi turvotuksen ajaksi. Aikamoinen homma sekin joka kevät tehtynä.

Korjasin kaaret nyt aika peruusteellisesti ja uskon niiden kestävän lautojen tupoamisen vaikka välissä on lista 2/3 laudan paksuudesta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti